Ammunition

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"Sometimes a young man has to wander". TIM EASTON hat diese Zeile aus 'Carry Me', einem Stück aus dem Album The Truth About Us, praktisch zu seinem Lebensmotto gemacht. Seine rastlose Herumtreiberei mit all dem Wegfahren und Wiederkommen gehört formal und inhaltlich fest verankert zu seiner Person und zu seinen Songs. Zeitliche und räumliche Distanzen überwinden, Globetrotter-Erfahrungen in Texte einfließen lassen, andere (auch politische) Sichtweisen aufsaugen, Freunde zitieren, sich selbst hinterfragen - das ist das Holz, aus dem Ammunition geschnitzt ist: 13 neue Lieder, die "on the road" entstanden sind, 13 mal neue Munition in Gestalt von großkalibrigen Songs, die allerdings so gar keinen Kugelhagel an potenziellen Americana Charts-Hits aufbieten, sondern - anders als der Titel es vermuten lässt - subtile Folk/Roots-Kunst auf hohem Niveau in die Welt hinaustragen.

Mit der beeindruckenden Albumtrilogie von Special 20 (1999) und The Truth About Us (2001) bis Break Your Mother's Heart (2003) hat Tim Easton aus Columbus, Ohio, hohe Maßstäbe mit charakterstarken Kompositionen und einem individuellen Sound gesetzt, sich in der großen Liga der non-mainstream Singer/Songwriter zwischen Americana, Folk, Roots und Rock einen vorderen Platz erspielt und sich besonders als so genannter Musicians' Musician etabliert! Nicht zufällig bestritt er soeben in den Staaten die umjubelte Acoustic Tour von Lucinda Williams als Vorprogramm. Mit seinem neuen, insgesamt vierten Solowerk weicht er überraschend deutlich vom scheinbar vorgezeichneten Weg ab. Ammunition klingt ungeschliffen und gedämpft, Easton wirkt introvertiert, nachdenklich, bisweilen düster gestimmt, er singt durchweg mit kratziger, brüchiger Stimme, Großteile des Materials wurden allein oder mit wenigen Begleitern weitgehend akustisch eingespielt. Ammunition ist ein Patchwork von Tracks, die in verschiedenen Recording Sessions in Cleveland, Minneapolis, Kalifornien und sogar Alaska aufgenommen wurden, versprengt über einen Zeitraum von gut zwei Jahren - etwa Tim Easton's Running On Empty.

Das Album startet mit "Black Dog", einer erhabenen Midtempo/Storyteller-Ballade mit etwas Orgel, elektrischer Gitarre und anregendem Getrommel von Don Heffington. Ja, von hochkarätigen Musikern war Tim Easton schon immer umgeben und Ammunition macht da keine Ausnahme. So präsentiert hier u.a. auch der außergewöhnliche Gitarrist Doug Pettibone (Vic Chesnutt, Lucinda Williams, Michelle Shocked) sein Talent und kein Geringerer als Jayhawks-Mastermind Gary Louris hat die nächsten drei Tracks als Co-Produzent und dezenter Begleiter geadelt. Dazu gehört das wunderschöne "Next To You" mit leisen Harmony Vocals von Alt.Country-Darling Tift Merritt und der beschwingte Acoustic Country Rock von "Not Today" in feinster Jayhawks-Tradition. "Back To The Pain" kommt ganz groß mit Lucinda Williams' Duettgesang, in "Before The Revolution" versetzt sich Easton in die Person eines Freundes aus Prag, der von der Zeit vor und nach der Wende erzählt, das bitterböse "News Blackout" ist ein Abgesang auf die amerikanische Medienpolitik in perfekter Bob Dylan/Talking Blues-Manier, komplett mit schriller "Protest Song-Mundharmonika". Ebenfalls wenig politisch korrekt kommt "J.P.M.F.Y.F." (heißt: Jesus, protect me from your followers) daher. Beide Nummern wurden zusammen mit dem Blues Rock-haften "C-Dub" in Joshua Tree, der neuen südkalifornischen Heimat von Tim Easton, aufgenommen: im Studio der Creekdippers (Victoria Williams & Mark Olson), mit dem schon legendären Tonmeister Mark Howard (Tom Waits, Bob Dylan, Chris Whitley, Willie Nelson) an den Reglern!

Nach einem weitgefassten geografischen Spektrum von Amsterdam (das augenzwinkernde "Dear Old Song & Dance" über alle Drogen dieser Welt) bis Alaska ("I Don't Want To Come Home" handelt von einem in völliger Einsamkeit gescheiterten Einzelgänger) kehrt Tim Easton zum Abschluss seiner bemerkenswerten CD an den Ausgangspunkt zurück: Der alte Folk Blues-Klassiker "Sitting On Top Of The World" war tatsächlich der allererste Beitrag, den er für Ammunition einspielte - damals vor zwei Jahren, eines Morgens, spontan und allein, noch in Ohio.


"Sometimes a young man has to wander," sang TIM EASTON on his acclaimed label debut album The Truth About Us, and upon closer inspection, one discovers a songwriter characteristically telling the truth about himself. Easton's wanderlust is a fact of his life and a major factor in his art, one that is vividly apparent in the stories and characters that populate his new album, Ammunition. Not only was it recorded over two years in locations as diverse as Cleveland, Minneapolis, Alaska and Joshua Tree, California, it draws upon a broad-minded point of view developed over years of globe-trotting.
From the streets of Prague where people casually drop the phrase "Before the revolution…" or the wilds of Alaska where young men can be lured into too much escapism or the gutters of Amsterdam, where a psychedelic hangover feels strangely comfortable, Easton sends postcards home in the form of honest songs, honestly recorded. They're not all pretty pictures, but sensitive ears will hear someone assembling the courage and fortitude to change things that must be changed. In the battles of life, Easton says, songs themselves can be ammunition.

This is Easton's fourth album, a compliment to Special 20 (1999), Truth (2001) and its justly celebrated follow-up Break Your Mother's Heart (2003). Ammunition's subtle magic lies in its contrasts to those projects, rather than any misguided attempt to further cultivate a "sound." As a package, it may strike fans as subdued, but it can also be heard as nimble and fleet of foot, because it was made virtually on the road and in some ways built for the road.
"I wanted to break out of the pattern that I'd made with the other records and be able to record when and where it felt the best," Easton says, adding that "it's easier for me to make a living traveling by myself, so I wanted to make an album that was easy to perform solo for those times when I wasn't traveling with a band."

The sound, cultivated in a variety of studios, could be described as spare, but that would undersell the boldness of the lyrics, which Easton delivers with an empathetic and seasoned voice. Eight of the tracks were made by Tim working alone, recording all the parts. Elsewhere, he's joined by multi-instrumentalist Doug Pettibone, drummer Don Heffington and Lucinda Williams on harmony vocals. Three tracks were co-produced by Gary Louris of the Jayhawks, with whom Easton has toured. Chance and timing allowed for certain visiting musicians to join in: Don Heffington playing floor toms on the album-opening "Black Dog" and North Carolina heavyweight Tift Merritt who adds her voice to "Next To You".

The project began to take shape in Ohio, Easton's home state and the closest thing to a fixed address Easton had during his itinerant years. One morning in Cleveland, he recorded the folk classic "Sitting On Top Of The World."
"I was more or less warming up in the studio," Easton says. "And the times when you don't know you're recording are sometimes the best times. And in that case, that was the first track we got where I went, 'That's a track. I want this on my record.'"
Also cut in Ohio was the beguiling "Before The Revolution," inspired by a friend from Prague who had seen a world without, and then with, freedom. With Louris and others, Easton recorded the resolute "Not Today" and "Next To You" in Minneapolis. Working in Alaska inspired "I Don't Want To Come Home," partly based on the story told in Jon Krakauer's "Into the Wild" of a desperate young man who tries to live alone in the Alaska wild and fails.
Easton did at last settle down, moving to a new home in Joshua Tree, a place he'd fallen for during years in L.A. He set up in Victoria Williams' studio with engineer Mark Howard (who has history with Tom Waits and Bob Dylan) and set about finishing Ammunition. Out came some stark politics ("News Blackout", "J.P.M.F.Y.F."), some righteous blues-rock balladry ("C-Dub") and some beautiful but cryptic allegory ("Black Dog").
You should probably think of him as a folksinger with a bunch of rock and roll friends, but Easton won't be drawn into the comparisons game. Musical sub-categorization or modern-day movements don't clarify his essence. He's an artist who travels light and makes connections. Don't let the title deceive you. Ammunition isn't always used for aggression, and it doesn't have to be used to make one feel stronger.

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The Truth About Us CD € 9.90 Info

One Response to “Album”

  • Thomas sagt:

    Hallo Edgar,
    ich habe mir die DVD gekauft. Allerdings sind dort 32 Songs drauf – nach „Song 28. Paradise“ kommt der Song „Hollywood Bungalow“ und dann weiter wie mit der DVD-Setlist.
    Eine kleine Anmerkung meinerseits. 😉
    Gruß
    Thomas

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Ammunition
EASTON, TIM
Ammunition
CD
BLU CD0395
€ 5.90



1. Black Dog (4:09)
2. Oh People (3:37)
3. Next To You (4:18)
4. Not Today (3:11)
5. Back To The Pain (3:51)
6. I Wish You Well (3:22)
7. Before The Revolution (2:41)
8. News Blackout (3:11)
9. Dear Old Song & Dance (2:03)
10. J.P.M.F.Y.F. (4:06)
11. C-Dub (2:23)
12. I Don't Want To Come Home (5:02)
13. Sitting On Top Of The World (2:55)