Roses Are Black

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Allen VINYL-Freunden können wir ab sofort einen ganz großartigen Service anbieten: Aus wirtschaftlichen Gründen macht es oft keinen Sinn, LPs eines Albums zu pressen, und so haben wir nun die Möglichkeit gerschaffen, Einzelfertigungen anzubieten, und zwar nicht nur von allen Neuheiten im Blue Rose-Katalog, sondern auch von vielen bisher erschienenen CDs bieten wir Vinyl-LP-Ausgaben an! Dabei handelt es sich um keine Produktionen "von der Stange", sondern jede LP wird speziell für den jeweiligen Kunden einzeln gefertigt, auf dem LP-Etikett wird der Name des Bestellers aufgedruckt sein. Schweres 180g-Vinyl findet Verwendung, und bei den heutigen Laufzeiten einer CD wird es sich dabei überwiegend um 2-LP-Sets handeln. Nicht mehr auf CD erhältliche Blue Rose-Alben werden extra für die Your Personal Vinyl Edition-Serie wieder aus den Archiven geholt.

Ein Musiker mit einem derart plakativen All-American/Vorzeigenamen wie AUSTIN COLLINS ist geradezu prädestiniert dafür, erstens aus Texas, womöglich noch aus der Hauptstadt zu stammen, und zweitens ganz erheblich was mit Country Music zu tun zu haben! Roses Are Black ist sein aktuelles, zweites Album und er schickt sich damit an, seinen bislang eher unterbelichteten internationalen Bekanntheitsgrad gehörig zu erweitern. Ja, er katapultiert sich quasi aus dem Stand in dieselbe Liga mit so klangvollen Namen wie Son Volt und Whiskeytown oder, um näher am Blue Rose Label zu bleiben, Bottle Rockets, Tim Easton, Jeff Black, Michael Hall und Whipsaws.

"Wenn etwas dunkel ist, heißt das nicht, dass es nicht schön sein kann" - soweit Austin Collins' eigene Interpretation des Albumtitels 'Roses Are Black', der vom stilvollen Cover über die famose Musik bis zu den oft ausgesprochen persönlichen Texten perfekt passt. Und jawohl: Collins ist Texaner, stammt aus Houston, lebt jetzt in… Austin und macht auch irgendwie Country. Jene Art Country, der sich mittlerweile seit Jahrzehnten so selbstverständlich mit Rock'n Roll, Indie Rock, Singer/Songwritertum, Gitarrenrock frei nach Neil Young & Crazy Horse und lokaler Folklore-Kultur vermischt und je nach Gusto als Alt.Country Rock, No Depression oder einfach Americana bezeichnet wird. Anfang 2005 debütierte Collins mit Something Better, einem beachtenswerten 10-Titel-Starter, dem von den einschlägigen Medien einiges Potenzial zugeschrieben wurde. Allein, es galt noch abzuwarten, welche Versprechen und Erwartungen Collins künftig einhalten würde. Antwort: alle!

Roses Are Black ist vom Start weg gespickt mit erstklassigem Stoff: '11 Months', 'Witching Hour', 'Out Loud', 'Bridge Street Lullaby', 'Can't Say That At Home', 'Today', 'House Without Windows' und natürlich der Titelsong besitzen deutlichen Wiedererkennungswert. Ein besonderes Highlight ist das abschließende 'Goodbye Houston', eine Art autobiografische Aufarbeitung eines Beziehungsendes mit dem Umzug nach Austin als Folge in gut 6 Minuten (inklusive lang dräuendem Instrumental-Fadeout) - nicht der einzige Moment hier, bei dem es die Band richtig krachen lässt. Apropos Band. Anders noch als auf Something Better hat Austin Collins für sein Zweitwerk eine schlagkräftige Truppe zusammengestellt: The Rainbirds. Das ist ein Trio mit der ehemaligen Rhythm Section der Dead End Angels (Troy Wilson/Bass und Craig Bagby/Drums), die vor etwa fünf Jahren ein starkes, von Alejandro Escovedo produziertes Album am lokalen Markt hatten, und dem Leadgitarristen Dylan McDougall, der praktisch alle Licks der No Depression-Schule rauf und runter beherrscht. Collins selber spielt akustische und elektrische Rhythmusgitarren und etwas Wurlitzer E-Piano. Unter den Studiogästen befinden sich Geigerin Eleanor Whitmore (Slaid Cleaves, Terri Hendrix, Bruce Robison, Collin Herring), Todd Pertell mit Pedal Steel und Resonator Guitar, der frühere Dead End Angels-Boss Scott Melott am Akkordion und Klavier sowie der bekannte Will Johnson mit weiteren Gitarren, Vibes, Backing Vocals und… als Produzent!

Richtig, das ist genau DER Will Johnson - Mastermind von Centro-matic bzw. South San Gabriel. Es braucht nicht allzu viel Sachverstand, um zu vermuten, dass er für den latent unterschwelligen Indie-Faktor dieses Albums verantwortlich ist. Allein wie die vielen dominanten Gitarren im Klangbild platziert sind, das geht weit über den gewöhnlichen Country Rock Sound made in Texas hinaus. So übertreffen etliche der 12 Tracks dabei die 5-Minuten-Marke, verlieren sich die E-Gitarren in ungewöhnlichen Soli, verschwimmen schon mal die Grenzen zwischen Americana-Konvention und Gitarrenrock-Verzerrung. Roses Are Black ist somit ein nicht gerade alltägliches Alt.Country Rock-Werk mit Stil und Substanz geworden!


As probably the first record label in Germany, maybe even in the world, we give our customers the opportunity to order custom made 7" singles and complete albums. Not only new Blue Rose releases will be covered but also previously released CDs will be available on vinyl. Each item of these custom LPs is a unique copy, done by request only and the name of the customer will appear on the LP label. Heavy 180g vinyl will be used, since the running times are between 50 and 60 minutes these days most of the available vinyl editions will be 2-LP sets.
Looking for deleted Blue Rose albums? No problem - sold out Blue Rose CDs will be taken from the archives and also offered through our online mailorder. Welcome to Vinyl Paradise!



When asked why Austin Collins chose to name his sophomore effort “Roses Are Black,” Collins simply replied, “If something is dark, it doesn’t mean it’s not beautiful.” That statement represents Roses Are Black in ist entirety. It contains a deeply personal and cathartic vision of Austin’s thoughts, be they dark or not. This most recent work characterizes the ultimate expression of Collins’ tumultuous and beleaguered lyrical style, and it succeeds vibrantly at portraying a shadow-world made up of personal experiences.

Raised in Houston, the 29 year-old Collins moved to Austin upon entering the University of Texas to study finance. His interest in the guitar took backseat, but when he started writing songs in his freshman year, friends and family convinced Collins that songwriting was his talent. After leaving his job as a financial analyst after 9/11, Collins immediately began performing original songs whenever he could. At that point, the major catalyst to the recording of his songs was his friend and Something Better producer Billy Cerveny. After hearing some of Collins’ songs Cerveny immediately offered whatever service he could to the aspiring songwriter. With the help of Cerveny, Austin recorded the critically acclaimed Something Better in a single week in Nashville.

Generosity like Cerveny’s is a common response to Collins’ intensely personal songs that give the listener an immense insight into living Austin’s life. Collins takes his inspiration from artists that have previously defied what “country” means to them. Masters like Gram Parsons, Bob Dylan, Ryan Adams, Son Volt and the Drive-By Truckers offer a very important perspective to emerging songwriters like Collins. What thus far has been defined by critics as “alt-country” Collins sees as American music following out of ist original source.

The intention of bringing a unique sound into the recording studio has always been the key for Collins, and his search for a producer who could masterfully integrate two sounds like rock and country led him to producer Will Johnson. In Johnson, the key songwriter for critically acclaimed indie band Centro-matic, Collins immediately recognized a creative and innovative vision that he sought for his own album. With his dream producer finally secured, Collins began the process of developing Roses Are Black into the album he had envisioned from the beginning.

Without hindsight or regrets, Collins intentionally set out to record his second album differently than his first in order to mark the significant growth in his own musical experience. Spearheading the sophomore effort, producer Will Johnson paints an organic, natural sound that distances itself from Something Better. “On Roses Are Black, I made a conscious effort to have it sound grittier and less polished,” said Collins. This choice has made Roses Are Black into a graceful album with room for Collins’ unique take on the traditional waltzes and serenades.

Lyrically, the twelve-song record addresses the natural progression and consequences for living with decisions. Ist overwhelming emotions on some of the songs like “House Without Windows,” “Goodbye Houston,” and “Out Loud” are apt examples of Collins’ perspective on the stark feeling that comes with uncertainty about love and relationships. The pervasive imagery and memorable harmonies that materialize in Collins’ work show his raw talent as a musician and songwriter.

The recurring cast Collins has formed with backing band, the Rainbirds, should be credited with the unified and consistent sound on Roses Are Black. The lineup of Craig Bagby on drums, Dylan McDougall on guitars, and Troy Wilson on bass brought a collaborative effort which Something Better lacked, and the album even includes one song written by drummer Craig Bagby, “Broken.” Collins also worked with his friend Daniel Makins to develop two standouts on the album, “The Witching Hour” and “Bridge Street Lullaby.”

Exploring lyrics behind songs like “House Without Windows” and “Unapology” reveal the duality of Austin’s aim- making a beautiful-sounding album, but reaching deep into his own psyche to retell stories of harsh reality. With Roses Are Black, Collins successfully creates a record that appreciates the systematic catharsis of his emotional experiences. This jaunt through his mind is elegant, character-driven and, ultimately, Austin himself.

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Roses Are Black
COLLINS, AUSTIN
Roses Are Black
2-LP (Personal Vinyl Edition)
BLU LP0452
€ 24.90



Side One
1. 11 Months (4:15)
2. Broken (3:47)
3. Witching Hour (3:20)

Side Two
4. Roses Are Black (5:02)
5. Out Loud (5:47)
6. Bridge Street Lullaby (4:51)

Side Three
7. Unapology (3:56)
8. Can't Say This At Home (3:49)
9. 8 Dollar Thrills (3:21)
10. Today (4:08)

Side Four
11. House Wiithout Wiindows (5:11)
12. Goodbye Houston (6:09)