When The Telephone Rings

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Allen VINYL-Freunden können wir ab sofort einen ganz großartigen Service anbieten: Aus wirtschaftlichen Gründen macht es oft keinen Sinn, LPs eines Albums zu pressen, und so haben wir nun die Möglichkeit gerschaffen, Einzelfertigungen anzubieten, und zwar nicht nur von allen Neuheiten im Blue Rose-Katalog, sondern auch von vielen bisher erschienenen CDs bieten wir Vinyl-LP-Ausgaben an! Dabei handelt es sich um keine Produktionen "von der Stange", sondern jede LP wird speziell für den jeweiligen Kunden einzeln gefertigt, auf dem LP-Etikett wird der Name des Bestellers aufgedruckt sein. Schweres 180g-Vinyl findet Verwendung, und bei den heutigen Laufzeiten einer CD wird es sich dabei überwiegend um 2-LP-Sets handeln. Nicht mehr auf CD erhältliche Blue Rose-Alben werden extra für die Your Personal Vinyl Edition-Serie wieder aus den Archiven geholt.

"Compren Discos Independientes" ("Buy Independent Music") steht ganz dick im Booklet. Und wirklich könnte es kaum eine bessere Werbung für unanhängig gemachte Rockmusik geben als diese rundum erfreuliche Veröffentlichung. Walter Salas-Humara ist zurück mit einer neuen SILOS-CD. Dieser Satz erzeugte - wenn man ehrlich ist - schon lange nicht mehr die hohen Erwartungen wie zu Beginn ihrer Karriere, als sie gnadenlos killermäßige Songs für die Ewigkeit draufhatten wie 'Susan Across The Ocean', 'Commodore Peter', 'Tennessee Fire' oder 'I'm Over You'.

Nach einer wechselhaften Phase in der zweiten Hälfte der 90er mit kaum bemerkenswerten Nummern, mittelprächtigen Studioalben sowie Best Of/Live-Kompilationen meldete sich Salas-Humara mit einer neuen Rhythm Section in 2001 in Triobesetzung zurück. Das Ergebnis (Laser Beam Next Door) konnte sich schon gut hören lassen, war immerhin ein erster Schritt zurück in die Zukunft! Und der Beginn einer Liaison mit Blue Rose, die jetzt 2 ½ Jahre später ihre prallen Früchte trägt, denn das neue Silos-Werk When The Telephone Rings hat vom ersten Akkord an die kaum mehr für möglich gehaltene alte Silos-Aura, die überragende Qualität im Songmaterial und die so ungemein attraktive musikalische Raffinesse der klassischen Alben Cuba, Silos und Hasta La Victoria von vor 10, 15 und noch mehr Jahren!

Walter Salas-Humara als unumstrittener Mastermind und Bandleader hat alle 11 Nummern komponiert, spielt elektrische und akustische Gitarren, etwas Schlagzeug und Keyboards, singt mit enormer Schärfe und Prägnanz wie selten zuvor, scheint geradezu getrieben von einer neuen Aufbruchsstimmung und brilliert hier mit all dem Punch eines Frontmannes, der eine gute Band zu einer vorzüglichen wachsen lässt! Fest dabei sind wieder Drummer Konrad Meissner und Bassist Drew Glackin, der zusätzlich mit Lap Steel, Mandoline, Gitarre und Backing Vocals zu hören ist. Die eigentliche Überraschung auf When The Telephone Rings sind hochkarätige Gastmusiker, die oft das Sahnehäubchen bilden: So feuert Television-Mann Richard Lloyd gleich zu Beginn auf dem mächtig rockenden Opener 'The Only Love' ein leadgitarristisches Feuerwerk der Extraklasse ab. Später wird ihm Steve Wynn-Axeman Jason Victor auf den mean & dirty Stompern 'Innocent' und 'I Don't Wanna Know' in nichts nachstehen. Amy Allison und Mary Lee Kortes (Mary Lee's Corvette) bieten ihre schönen Harmoniestimmen, Paul Wallfisch (Firewater/Botanica) und David Boyle (Bob Schneider, Stephen Bruton) Keyboardkünste an. Bekannte Studiomusiker wie Dennis Cronin, Dave McNair, Steve McCormick und Dave Bassett sind genauso beteiligt wie die fabelhafte Geigerin Mary Rowell, die bislang auf allen Silos-Platten mehr oder weniger mitgewirkt hat. Sie sorgt auf 'Whistled A Slow Waltz' (der ganz genau das ist!) und dem Folk Rocker 'The First Move' für Gänsehautfeeling.

Dazu sollten der melancholische Titelsong mit der etwas anderen Liebeserklärung an New York und die verschlungenen Poppfade von '15 Days' genauso erwähnt werden wie das aufwändig mit Trompete, Akkordion, Congas, E-Piano arrangierte, komplizierte 'Dumbest On Parade'. Den Abschluss bildet 'Take A Hit', ein atmosphärisch dichtes Songgebilde mit Salas-Humara und seinem Kollegen Tom Freund gemeinsam im Duett. Trotz soviel geballter Qualität bleibt ein großer Fanwunsch unerfüllt: Nach Margaret, Susan, Mary, Caroline, Henrietta, Carol, Sheila und Eleanora muss endlich ein nächster Frauennamensong her! Womit die Aufgabe für eine künftige CD gestellt wäre...


As probably the first record label in Germany, maybe even in the world, we give our customers the opportunity to order custom made 7" singles and complete albums. Not only new Blue Rose releases will be covered but also previously released CDs will be available on vinyl. Each item of these custom LPs is a unique copy, done by request only and the name of the customer will appear on the LP label. Heavy 180g vinyl will be used, since the running times are between 50 and 60 minutes these days most of the available vinyl editions will be 2-LP sets.
Looking for deleted Blue Rose albums? No problem - sold out Blue Rose CDs will be taken from the archives and also offered through our online mailorder. Welcome to Vinyl Paradise!



Released in 1990, The Silos felt like a promise kept: virtue (of the musical sort) and hard work rewarded. For ten years, Walter Salas-Humara had been writing and recording songs with friends, mostly at home in Fort Lauderdale, at the University of Florida in Gainesville (as a founding member of the Vulgar Boatmen), and in New York City where he'd relocated. In New York Salas-Humara picked a band name, THE SILOS, and, then, he began to pick a band. He caught up with another transplanted Floridian, bassist/vocalist Bob Rupe. The two of them, assisted by a wide array of friends, recorded About Her Steps (1986): eight tracks of infectious riffs and melodic hooks, a vindication of the DIY ethic, an American answer to new wave. Scrambling for comparisons and antecedents, for some kind of handle, critics settled on the Byrds (jangle), the Velvet Underground (drone and riffs), and R.E.M. (a synthesis of jangle and drone). Close enough. But Eddie Cochran plus Otis Redding would have worked equally well--some soulful mutation of rock `n' roll's basic sound.
Salas-Humara assembled a band to tour in support of About Her Steps, and that version of the Silos recorded Cuba (1987). No longer a loose confederacy of amateurs, the Silos were now road-seasoned pros. Their sound was distinctive. It seemed fixed. The band was tight. They rocked hard. Guitar jangle had given way to sharper edges. Shout-and-sing-along vocals--joined by Mary Rowell's remarkable violin--suggested emotional heights and depths rarely hinted at, much less expressed, in rock. In time fans would regard Salas-Humara and Rupe as candidates for the Lewis and Clark of alt- country, not so much because they got there first, but because they surveyed a new terrain and revealed unforeseen possibilities.

Lagartija (1988), a solo album recorded in the wake of Cuba, was "more introverted," as Salas-Humara puts it. It moved "away from strict blues, rock and country." Paired with About Her Steps, it's available as Ask the Dust. The set is stylistically similar to recordings made by Salas-Humara's old buddies, the Vulgar Boatmen.
The Silos recorded the before-mentioned self-titled album in 1990. It's fantastic, bursting with ideas fully realized, not sketches but a painted canvas. "What you remember in the end," writes Geoffrey O'Brien in Sonata for Jukebox, addressing the relationship between music and memory, "is not the power of a single song but the environment created by many songs reacting to one another: a transitory world, but haunting in the memory of the richness and extensiveness."

Since RCA dropped the Silos, Salas-Humara has gone on to create one rich and extensive world after another. Hasta La Victoria! (1992) finds the singer, songwriter, and guitarist looking inward. He's reflective and melancholic--occasionally desperate, mostly resigned. Exuberance is revealed as a matter of will: a posture we assume in the face of reason. Susan Across the Ocean (1994) brightens the mood somewhat--maybe. It definitely rocks harder, and the singer/songwriter appears more outward in his orientation toward life. But these are generalizations. They're easily contradicted by actual songs. The interest center of the albums--and, indeed, the enduring appeal of the Silos--resides in Salas-Humara's voice. It possesses what Lorca called duende (ineffable soulfulness), making dramatic everyday phrases, giving weight to single words. Just as significantly, it sounds good next to Mary Rowell's violin, Amy Allison's backing vocals, and the brittle crackle of an electric guitar.

Heater (and its companion of remixes, Cooler, both 1998) marks a departure from the Silos' established sound, but its beats-and-loops, its blunted vibe makes perfect sense as an experiment, something to try with friends and share with fans. (It recalls the Latin Playboys retooling Los Lobos.) The blues swagger of Laser Beam Next Door (2001) results, not from an alteration of some original vision, but from the installation of a new band, a trio featuring Salas-Humara, Drew Glackin (bass and lap steel), and Konrad Meissner (drums). Salas-Humara gives his support staff the day off, and the Silos--the stripped-down version--rock.

Which brings us to When the Telephone Rings. The trio's still working, and the support staff is back: Mary Rowell, Amy Allison, Richard Lloyd, Dave Boyle, Mary Lee Kortes, Dennis Cronin, Don Piper, and Paul Wallfisch. The sound of the album, then, is immediately familiar. These are the Silos you remember. You know it from the first song's downbeat, and by the chorus you realize: a good friend has come home to visit. "Where's he been, anyway?" And it dawns on you. You've been waiting for this music. And it's finally here.

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When The Telephone Rings
SILOS
When The Telephone Rings
2-LP (Personal Vinyl Edition)
BLU LP0340
€ 24.90



Side One
1. The Only Love
2. Whistled A Slow Waltz
3. Ready For Anything
4. Holding On To Life

Side Two
5. Innocent
6. When The Telephone Rings
7. The First Move
8. 'Don't Wanna Know

Side Three
9. 15 Days
10. Dumbest On Parade
11. Take A Hit