Zumbach's Coat

Jump to “More items of this artist”

Allen VINYL-Freunden können wir ab sofort einen ganz großartigen Service anbieten: Aus wirtschaftlichen Gründen macht es oft keinen Sinn, LPs eines Albums zu pressen, und so haben wir nun die Möglichkeit gerschaffen, Einzelfertigungen anzubieten, und zwar nicht nur von allen Neuheiten im Blue Rose-Katalog, sondern auch von vielen bisher erschienenen CDs bieten wir Vinyl-LP-Ausgaben an! Dabei handelt es sich um keine Produktionen "von der Stange", sondern jede LP wird speziell für den jeweiligen Kunden einzeln gefertigt, auf dem LP-Etikett wird der Name des Bestellers aufgedruckt sein. Schweres 180g-Vinyl findet Verwendung, und bei den heutigen Laufzeiten einer CD wird es sich dabei überwiegend um 2-LP-Sets handeln. Nicht mehr auf CD erhältliche Blue Rose-Alben werden extra für die Your Personal Vinyl Edition-Serie wieder aus den Archiven geholt.

Fairport Convention, Matthews Southern Comfort, Plainsong, Hamilton Pool und fast 30 Soloalben - der englische Singer/Songwriter Iain Matthews ist eine von diesen wahrhaftigen Living Legends, die in ihrer über 35-jährigen Karriere enorm viel unternommen haben und reichlich in der Welt herumgekommen sind. Zu seiner Vita gehört häufiges Pendeln zwischen Europa und den USA, das Zusammenarbeiten mit hochkarätigen Musikern genauso wie permanente Labelwechsel und die unvermeidbaren Höhen und Tiefen. So stand er mit einigen Hits hoch in den internationalen Charts, durchlief aber auch Phasen, in denen er unzufrieden mit sich selber nahezu aufgab. Diese Schwankungen sind aber lange vorbei: Bereits seit 1997 veröffentlicht Iain Matthews nun auf Blue Rose, sein brandneuer Songcycle setzt den Weg vorzüglicher Produktionen mit einer klaren, charakteristischen Handschrift und innovativer Note in den Songs und Arrangements eindrucksvoll fort: "Excerpts From Swine Lake" (1998), "A Tiniest Wham" (2000) und nun also nach vier Jahren Studioalbumpause "Zumbach's Coat".

Matthews, der in den vergangenen Jahrzehnten sowohl in London als auch in Austin, Texas wohnte, hat zur Jahrtausendwende seinen neuen Lebensmittelpunkt erst in Amsterdam und später in der Provinz Limburg im Süden unseres Nachbarlandes gefunden und arbeitet seitdem wie ein besessener Workaholic mitunter sogar parallel an ganz verschiedenen Projekten - z.B. mit dem holländischen Singer/Songwriter-Freund Ad Vanderveen, mit dem in Frankreich lebenden Amerikaner Elliott Murphy oder mit Kollegin Eliza Gilkyson. Dazu gibt's die regelmäßigen Reunions mit Plainsong. Ganz nebenbei hat er gerade in Holland ein neues Label gegründet, vertreibt spezielle Mailorder-CDs über seine Homepage und betreut einen stetig wachsenden Berg von Samplern mit rarem Material und CD-Reissues seiner alten Klassiker, die als Originale schon ewig vergriffen waren.

Aber ein komplett neues eigenes Album, für das man sich so lange Zeit gelassen und exklusiv 12 frische Songs geschrieben hat, das ist bei allen anderen Aktivitäten dann doch was ganz besonderes! Von der ersten Note an steht fest, dass es Iain Matthews mit "Zumbach's Coat" sehr, sehr ernst meint. Zusammen mit Co-Producer/Engineer Bradley Kopp, dem texanischen Gitarristen, der schon seit "Pure And Crooked" (1990) auf Matthews' CDs mitwirkt, hat er einen elegant swingenden, flüssig dahinströmenden Popsound entwickelt, in dem sich seine beiden allergrößten Stärken so richtig wiederfinden: melodiereiche und harmoniestarke Songs im Einklang mit dieser hellen, klaren, unter tausenden sofort zu identifizierenden Stimme, die heute noch genauso attraktiv samten und einschmeichelnd daherkommt wie anno 1968. Das Gesamtergebnis ist unerhört offen, optimistisch und ohrenfreundlich im besten Sinn geworden. Typisch ausladende Matthews-Balladen stehen im Wechsel mit flotten Uptempo-Nummern oder blue-eyed Soul-gefärbtem Pop mit coolen Jazzmustern frei nach Steely Dan und so manchen dezent angefunkten Rhythmen. Instrumentelle Highlights setzen Bradley Kopp mit ganz und gar "untexanischen" Sounds an der elektrischen Gitarre sowie der bekannte Session-Keyboarder David Webb (Jimmy LaFave, Marcia Ball, Pierce Pettis). In Sängerin Lorrie Singer und dem ewigen Weggefährten Mark Hallman gibt's profunde Unterstützung für die vielen Refrains mit geradezu beseelten Harmony Vocals.

Als Headline für sein Album hat Iain Matthews einen einschlägigen Begriff aus dem jüngsten Buch 'Still Here' des amerikanischen Philosophen Richard Alpert (alias Ram Dass) gewählt. Kurz erklärt steht der Titel als eine Metapher für die Befreiung von Fremdbestimmung und für den Glauben an die eigene Stärke, das Horchen auf die Stimme seines Herzens und das endgültige Ablegen von jedem unnützen Ballast, halt auch "Zumbachs Mantel", der ohnehin nie wirklich gepasst hat! Somit zeigt Zumbach's Coat einen rundum zufriedenen Iain Matthews, der mit sich und seiner Musik so sehr im Einklang scheint wie selten - als Fan und Zuhörer kann man davon ausgiebig profitieren!

Die Erstauflauge kommt inklusive einer halbstündigen Bonus-DVD mit außergewöhnlich schönen Acoustic-Versionen von 'Girl With The Clouds In Her Eyes', 'Brown Eyed Girl', 'Unravel', 'Another Delta Dawn', 'Woodstock' und 'Funk And Fire' - alle 6 Tracks wurden von Iain Matthews und Ad Vanderveen im Duo eingespielt!


As probably the first record label in Germany, maybe even in the world, we give our customers the opportunity to order custom made 7" singles and complete albums. Not only new Blue Rose releases will be covered but also previously released CDs will be available on vinyl. Each item of these custom LPs is a unique copy, done by request only and the name of the customer will appear on the LP label. Heavy 180g vinyl will be used, since the running times are between 50 and 60 minutes these days most of the available vinyl editions will be 2-LP sets.
Looking for deleted Blue Rose albums? No problem - sold out Blue Rose CDs will be taken from the archives and also offered through our online mailorder. Welcome to Vinyl Paradise!



When some artists are referred to as “legends” it is usually measured in years, or based on the quality of their music. Few are measured in both time and quality. One artist that has been judged by both is Iain Matthews.

As a founding member of Fairport Convention back in ’67, Matthews appeared on the bands’ first three recordings (Fairport Convention, What We did on our Holidays and Unhalfbricking) until musical differences caused him to leave in ’69 during the recording of their third album. It had become obvious to him that the group’s newfound traditional folk/rock direction would involve him far less than its previous contemporary work.

The next two years would yield three critically acclaimed releases for his new band, Matthews Southern Comfort. Due to the fact he felt he wasn’t yet ready for a solo career along with his desire to pursue his love of American country music, MSC provided the perfect vehicle for Matthews’ musical growth. Some thirty years later, MSC’s music continues to be held in high regard. The band went on to chart a #1 UK single with their version of Joni Mitchell’s “Woodstock”. At the pinnacle of the bands’ rise to stardom, Matthews found this overwhelming success to be fulfilling, but restricting. He quit the band to pursue a solo career.

The 70’s were extremely productive for Matthews, releasing 10 more albums as both solo artists and member of the band Plainsong. 1970’s If You Saw Thro My Eyes would reunite him with his ex-Fairport mates, Richard Thompson and Sandy Denny. Five records followed in the middle of the decade, three with Elektra (including one with Plainsong) and two with Columbia. 1978 brought us Stealin’ Home, thought by some as Matthews’ finest effort of all time. Stealin’ Home also yielded the Top 10 US hit “Shake It”.

His loss of direction in the early eighties proved frustrating for Matthews, and he gave up making music, choosing rather to take up positions as A&R rep’s for Island Records and Windham Hill. In 1986, while appearing at the annual Fairport Convention reunion in England, Led Zeppelin’s Robert Plant took him aside and impressed upon him the need to once again, rediscover that direction and give the fans a fresh dose of reinspired Matthews. The fire in his belly roared, giving him the mindset to jump back into it, proving yet again the old adage - you can’t keep a good man (dog) down. Case in point - 1988’s Walking A Changing Line, the critically acclaimed collection of Jules Shear compositions. Iain Matthews was back!

Having relocated to Austin Texas, 1990 kicked off the next chapter in Matthews’ career. Gold Castle released Pure & Crooked, which included the wonderful cover of Peter Gabriel’s “Mercy Street”. Group efforts followed. Soon came several releases from Plainsong and Hamilton Pool. In 1994, Matthews signed with Austin label Watermelon, releasing The Dark Ride followed by God Looked Down (1996).

In 1997 Matthews signed a deal with German label Blue Rose Records, followed by the release of his highly acclaimed album Excerpts From Swine Lake, in 1998.

Early spring 2000 saw Matthews back on European shores, temporarily rooting himself in the cosmopolitan city of Amsterdam, and bringing us what will most likely be considered his best recording to date, A Tiniest Wham.

An introduction to Dutch singer/songwriter Ad Vanderveen resulted in an instant musical bond, with the pair deciding to join forces and work together for the immediate future. Throughout the year 2000 they toured Europe and together with California native Eliza Gilkyson they formed More Than a Song, a singer/songwriter project. The self-titled album was released in late 2001, followed by an extended European theatre tour in February 2002. Iain has been busier than ever since his move to Holland in 2001; a duet album with fellow artist Elliott Murphy on Blue Rose, and tribute album to the late Sandy Denny.

Late in 2003 was the launching of his own label, MK2, and the CD release of his 1970 folk/rock classic, “If You Saw Thro My Eyes”.

To complete an extremely productive year, October/November saw a very successful “thirty three and a third tour”, celebrating the release of “If You Saw Thro My Eyes”, when Matthews and a band played a string of 18 Dutch theatre shows.

With a four and a half year gap since his last solo album “A Tiniest Wham”, Matthews will release his new one, “Zumbach’s Coat”, in September 2004. With tours in Scandinavia, Germany, the UK, the USA and Holland, being lined up as we speak, it already looks like a busy year.

All in all Iain Matthews, guitar at the ready, passion in tact and eyes fixed on the horizon, is moving forward and still at the top of his game.

More items
Contact 2-LP (Personal Vinyl Edition) € 29.90 Info
Single By Request 7" € 9.90 Info
A Tiniest Wham 2-LP (Personal Vinyl Edition) € 27.90 Info
Excerpts From Swine Lake 2-LP (Personal Vinyl Edition) € 24.90 Info

Leave a Reply

Zumbach's Coat
MATTHEWS, IAIN
Zumbach's Coat
2-LP (Personal Vinyl Edition)
BLU LP0335
€ 24.90



Side One
1. Cartwheel Avenue
2. Flying Visit
3. One Door Opens
4. Power

Side Two
1. Blind Faith
2. Contact
3. Favorite Son
4. July Rain

Side Three
1. To Be White
2. The Other Shoe
3. Start Again
4. The Limburg Girl And The Traveling Man