TOLMAN, RUSS

TOLMAN, RUSS

Als ein reisender Geschichtenerzähler, der die Traditionen untergräbt, ist Russ Tolman gerammelt voll von vergnüglichen Überraschungen, Gegensätzen und Anomaltäten. Als Musiker hat er den sogenannten Gitarrenrock mitbegründet, indem er in den 80er Jahren True West mit ins Leben rief. Eine Band, deren Aufnahmen nicht annähernd die Power entwickelte wie auf der Bühne (auch wenn sie im Studio mit einer Gitarrenlegende wie Tom Verlaine zusammenarbeiteten) und die nie größere Beachtung fand (obwohl ständig auf Tour und im Stile einer sehr erfolgreichen Gruppe wie REM).

Als sich True West 1985 auflösten, konnte Russ einen Pyrrhus-Sieg erringen: er war zwar endlich frei von jeglichen Verpflichtungen und konnte sich seiner Solokarriere widmen, obwohl er niemals zuvor in seinem Leben je eine Note gesungen hätte. Aber er mußte auch ganz von vorne beginnen, keinen bekannten Namen und Hintergrund, er mußte beweisen, daß er auch allein überleben konnte.

Um einen Neuanfang klar zu definieren, packte Tolman seine Sachen und zog nach Los Angeles. 1986 erschien sein erstes Soloalbum, Totem Poles and Glory Holes, und zusammen mit seiner Band, den Totem Poles, die zum Teil Musiker wie dem Gitarristen Jon Klages (aus Richard Lloyds Band The Individuals), dem Multiinstrumentalisten Robert Lloyd (bekannt durch seine Arbeit mit Steve Wynn, Victoria Williams und John Wesley Harding) und Dave Provost (Dream Syndicate, Davie Allen und den Arrows) beinhalteten. Bis Ende 1990 hatte Tolman zwei weitere Alben eingespielt, Down in Earthquake Town und Goodbye Joe. Es waren die beiden ersten von insgesamt 4 Alben, die er in Zusammenarbeit mit Produzent Brett Gurewitz, dem Gründer des legendären Punk-Labels Epitaph Records, aufnahm.

Frustriert, da seine Musik in den Staaten eine begrenzte Marketingchance und somit entsprechend niedrige Verkaufszahlen hatte, verschlug es Russ nach Europa und verbrachte einen Teil seiner Zeit zwischen Dänemark und Los Angeles. 1992 und 1994 erschienen die beiden nächsten Alben, Road Movie und Sweet Spot, und der Erfolg in Europa stellte sich leichter ein als in seiner Heimat.

1997 fand Russ Tolman mit seinen sechsten Album City Lights in San Francisco eine neue Heimat, mitproduziert von seinem langjährigen Wegbegleiter, Steve Wynn, und unter Mithilfe von Chris von Sneidern.


As a traveling troubadour who subverts tradition, Russ Tolman is chock full of pleasant surprises, contradictions and anomalies. As a musician, he's been on the ground floor of movements, founding the ultimate 80's twin-guitar, drop-dead buzzsaw True West. A band whose recordings never quite captured their on-stage horsepower (even though they worked in the studio with guitar legend Tom Verlaine) and who never quite found widespread notority (even though they toured constantly on their own and with the likes of REM).

When True West crashed in 1985, Russ could lay claim to a Pyrrhic victory: he was free at last from an unwinnable, untenable position to pursue the capricious yet satisfying angle of working a solo career. Never mind he had scarcely sung a note in life. Never mind he had to reinvent himself, shaping his muse to reflect his own personal vision, without the cloak of a band name and all the responsibilities that come with it. It was his show now and his alone, let the chips fall where they may.

As the smoke and ash filled the sky, Russ affirmed the signal, pulled up stakes from his native NorCal confines and headed for Los Angeles. Nineteen Eighty Six borne the first solo effort, Totem Poles and Glory Holes, along with the first of several attempts to find a wider domestic audience via road work with backing band, the Totem Polemen, which at various points included guitarist Jon Klages (of Televisionary Richard Lloyd's band and the Hoboken scenesters, the Individuals), multi-instrumentalist Robert Lloyd (known for his work with Steve Wynn, Victoria Williams and John Wesley Harding), and Dave Provost (Dream Syndicate, Davie Allen and the Arrows). Tolman would complete two more devotionals to his new city of angels, Down in Earthquake Town and Goodbye Joe by the end of 1990. These would be the first of four albums done in association with producer/engineer Brett Gurewitz, head motherfucker-in-charge of legendary punk label Epitaph Records.

Each of these releases established the Tolman hallmark: mature, literate rock chronicling a search for authentic self, trademark stinging guitar, and a genuine, if somewhat quirky western feel. His singing was becoming more assured, assisted by cutbare, honest-even-if-it-hurts lyrics. An original, plaintive voice from the wild: older, wiser, and still having stories to tell. In five years, Russ had packed up a suitcase full of songs that seeked only a larger audience.

Frustrated that his music fell between the cracks of limited marketing categories here in the States, Russ virtually moved his act to Europe, splitting his time between the autobahn, rural Denmark, la autopista, Los Angeles, and la strada. Nineteen Ninety Two and 1994 saw the release of Road Movie and Sweet Spot, respectively, as acclaim, success, albeit, marginal, came overseas much easier than it did here at home. Still, he's forged ahead with his music: leaving footprints, leaving clues, searching for soul, making a mark.

Nineteen Ninety Seven finds Russ Tolman in a new home (San Francisco) with his sixth album City Lights, co-produced by longtime compadre Steve Wynn and engineered by genius popster Chris von Sneidern, in the works for 1998. Expanding on the warm soulfulness first discovered in Sweet Spot, Tolman's new work is evocative of the magical deliciousness of a certain Irishman's Bay Area recordings of a decade or three ago. It's a wild night indeed as Russ settles into his threadbare hipster digs in the Mission and goes out into the great barhopping night. The expatriate American comes home to Northern California to share his adventures with bonhomie, lucid honesty and glimmering guitars. Don't call it a comeback, he's been around for years.