Big Town Playboy
Das denkwürdige Jimmy Reed Tribute-Album „On the Jimmy Reed Highway“ zählte nicht nur zu den erfolg- reichsten Bluesscheiben des Jahres 2007, sondern zeichnete auch einen subtilen Richtungswechsel für den Sänger und Gitarristen Omar Kent Dykes an. Mit dem damaligen Projekt, aufgenommen in Austin mit dem E-Gitarrenmeister Jimmie Vaughan und weiteren hochkarätigen Jimmy Reed-Anhängern, feierte Dykes die Musik eines unbestrittenen Helden des Post-War-Blues. Für seine neue CD „Big Town Playboy“ rief er viele der 2007 beteiligten Musiker wieder zusammen. Dazu kamen zwei regelrechte Legenden der Bluesharp, nämlich Lazy Lester und James Cotton. Das so entstandene All-Star-Lineup liefert auf „Big Town Playboy“ zehn weitere, shuffelnde Beispiele von klassischem amerikanischen Blues. Die musikalische Bandbreite wird diesmal etwas ausgedehnt. So tauchen Songs von wichtigen Post-War-Künstlern wie John Lee Hooker, Ivory Joe Hunter, Smokey Smothers und Jimmy McCracklin in der Trackliste auf. Dykes greift dreimal auf den von ihm so geschätzten Jimmy Reed-Katalog zurück und rückt mit dem Titelsong den oft vergessenen Partner von Reed, Eddie Taylor, in den Mittelpunkt. Aus der Kleinstadt McComb in Mississippi stammend und in Austin beheimatet, bereichert Omar Kent Dykes seit mittlerweile über drei Jahrzehnten die internationale Bluesszene. Ruhm erlangte er vor allem als Frontman von Omar & the Howlers und er ist bis heute in den USA und Europa als Musiker unterwegs. Als Sänger und Gitarrist gibt sich Dykes taff und bodenständig, dabei sind seine Wurzeln immer fest in der Bluestradition verankert. Mit Big Time Playboy zollt er den Großen des Genres Respekt und zwar mit dem Ziel, Musik zu machen, die so zeitlos ist, wie das Original.
Two years ago, the rollicking tribute album On the Jimmy Reed Highway pointed the storied career of singer/guitarist Omar Kent Dykes in a new direction. That record, cut in Austin and one of the most popular blues releases of 2007, united Dykes with guitar master Jimmie Vaughan and a cadre of talented Reed devotees. Together, they celebrated the music of an acknowledged post-war blues hero. For his new Big Town Playboy, Dykes summoned many of the same Austin session players (including Vaughan, guitarist/producer Derek O’Brien and singer Lou Ann Barton) and teamed them with a pair of bona fide blues harp legends, Lazy Lester and James Cotton, on a half-dozen tracks. The all-star lineup delivers another shuffling, satisfying selection of classic American blues.
The musical scope has been broadened this time around to include post-war gems made famous by John Lee Hooker, Ivory Joe Hunter, Smokey Smothers and Jimmy McCracklin. Dykes revisits the Jimmy Reed songbook on three tracks and shines the spotlight on Reed’s often overlooked partner Eddie Taylor, who scored his biggest solo hit with “Big Town Playboy” in 1956. The crack band (with Ronnie James and Wes Starr returning as rhythm section) also wades into classic Excello Records swamp blues on a pair of titles by Slim Harpo and Lightnin’ Slim respectively. Nearly a half century after he blew harp behind Lightnin’ Slim, Lazy Lester shows he can still wail on “Hello Mary Lee.” It’s just one of many memorable moments on this expertly crafted disc.
Originally from McComb, Mississippi and making his musical home in Austin, Omar Kent Dykes has been enriching the international blues scene for over three decades. He first came to notoriety as frontman of Omar & The Howlers and continues to tour at home and abroad. As a singer and guitar player, Dykes is as tough and gritty as they come, and always has at least one foot planted firmly on traditional blues turf. In continuing to honor the legacy of his elders on Big Town Playboy, he has dedicated himself to making music as timeless as the original. (El Blog de Archi)