LUND, CORB

LUND, CORB
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'Alberta Says Hello' - endlich auch nach Deutschland und Europa! Der Song, eine wundervolle Ballade von epischen Ausmaßen, stammt vom mittlerweile 6. Album des hoch aufgeschossenen Musikers CORB LUND aus dem Westen Kanadas, der dort seit langem weit über ein lokales Ereignis hinaus wahrgenommen wird, regelmäßig vor vielen Tausend Menschen spielt und im 5. Jahr hintereinander als bester Roots Artist ausgezeichnet wurde. Etliche Juno Awards (etwa der kanadische Grammy) und im Ausland bislang kaum nachvollziehbare gute Verkäufe schmücken seine Vita. Losin' Lately Gambler ist nun das Debüt für New West/Blue Rose und soll seinen Namen als Botschafter der so genannten CanAmericana-Bewegung nicht nur in die USA sondern auch in unsere Gefilde hinüberwehen.

Corb Lund aus Edmonton, Alberta ist ein CanAmericana-Künstler wie er im Buche steht und legt mit seinem neuen Album ein weiteres Werk vor, dass sich musikalisch und thematisch mit der Geschichte seiner Region auseinandersetzt. Damit steht Lund voll in der Tradition eines Ian Tyson oder Gordon Lightfoot, trifft darüberhinaus mit seinem rootsigen Folk & Country Rock zwischen "alternative" und "neo-traditional" genau den Nerv der Zeit. Und der Kritiker, die ihn völlig zu Recht als Hoffnungsträger feiern, der eines Tages als Kanadier die USA erobern könnte - was in der Geschichte der populären Musik selten genug geschehen ist! Allerdings: So unerhört ortsgebunden viele Titel und die meisten Themen seiner Alben auch klingen, die Musik ist letztlich gar nicht so weit weg von Austin oder East Nashville, durchaus Kulturkreise, die er gerne besucht, um sich mit den dortigen Musikern auszutauschen oder - wie nun zum wiederholten Male - mit dem berühmten Drummer/Sänger/Produzenten Harry Stinson zusammenzuarbeiten.

Stinson, Mitglied der Dead Reckoning-Clique sowie der aktuellen Band von Marty Stuart (Fabulous Superlatives) und bekannt von unzähligen Sessionjobs für Steve Earle, Mary Chapin Carpenter, Rodney Crowell, Kelly Willis, Emmylou Harris, Nitty Gritty Dirt Band u.v.m., hat Losin' Lately Gambler produziert und den 12 Tracks ein abwechslungsreiches, vielschichtiges Klangbild verpasst, genauso wie zuvor bei Corb Lund's Durchbruchsalben Five Dollar Bill (2002), Hair In My Eyes Like A Highland Steer (2005) und Horse Soldier! Horse Soldier! (2007). Aber bereits in der Dekade zuvor präsentierte sich Lund mit seiner Punk Band schwer aktiv und sogar richtig erfolgreich: The Smalls waren über die Landesgrenzen Albertas hinaus ein dickes Thema. Ab etwa 1995 wendete er sich dann immer mehr der traditionellen Musik zu, entdeckte Songs seiner Vorfahren, entwickelte Vorlieben für Marty Robbins, Ian Tyson, Waylon Jennings und Steve Earle. Noch Ende der 90er markierten die privat veröffentlichten und mittlerweile vergriffenen Platten Modern Pain und Unforgiving Mistress den Beginn einer spannenden und vielversprechenden Solokarriere.

Lange schon spielt Corb Lund mit einer festen Touring Band, die seit einigen Jahren als The Hurtin' Albertans firmiert und auch konsequent von ihm im Studio verwendet wird, um möglichst authentisch zu bleiben: Kurt Ciesla traktiert den Standbass, Brady Valgardson sitzt hinter den Drums und der instrumentelle Star der Combo, Grant Siemens, brilliert an allem was Saiten hat: akustische und elektrische Gitarren, Banjo, Dobro, Lap Steel etc. Lund selber, ganz der veritable Frontmann, singt mit klarer, angenehmer Western-Stimme und begleitet sich mit akustischen und elektrischen Gitarren, etwas Mandoline und Harmonika. Stilistisch breit gefächert, sämtliche Americana-Pole auslotend, reicht das Programm auf Losin' Lately Gambler vom knackigen Rodeo-Rockabilly ('Steer Rider's Blues') und dem 50/60er Boom-Chicka-Boom eines Johnny Cash ('Long Gone To Saskatchewan') über Waylon-style Outlaw Country ('Chinook Wind') und lässigen Western Swing ('It's Hard To Keep A White Shirt Clean') bis zum Folk Rap frei nach Todd Snider ('Talkin' Veterinarian's Blues'), zum hard driving, twangy Honk'n Roll ('The Only Long Rider I Know') und zum Cowboy-Mythos eines Ian Tyson, Ramblin' Jack Elliott oder Marty Robbins ('Devil's Best Dress' mit Border Town-Flair).

Angetrieben von Bottleneck, Banjo und Slap Bass beschäftigt sich Corb Lund bereits auf dem dynamischen, lebhaften Opener 'Horse Doctor, Come Quick' mit einem Lieblingsthema: das Leben auf der Ranch, speziell die Pferdezucht, alles im Einklang mit der Natur und die Geschichten seines Großvaters im Hinterkopf. Eine andere Vorliebe ist das "gambling" (des anderen Großvaters!), beschrieben im famosen, mit geschmackvoll perlenden Gitarrenlicks durchzogenen, locker uptempo dahertrabenden 'A Game In Town Like This'. Der wunderschöne, sehnsüchtig-wehmütige Folk von 'This Is My Prairie' bildet dagegen einen eher nachdenklichen Abschluss. Untermalt von Harmonium, Orgel, Gitarre und pluckerndem Banjo, verstärkt mit Marching Drums und Posaune, zeichnet Lund ein düsteres Bild der gegenwärtigen Situation im Hinterland der Farms & Ranches, die von den Ölbohrkonzernen verdrängt werden - nur, um dann fast trotzig zu befinden: "this is my prairie, this is my home". Kein Abgesang an die Veränderungen in der Region also, sondern mehr ein unbedingtes Bekenntnis zu seiner Heimat trotz aller Widrigkeiten! Wer solch ein komplexes Sachgebiet in nur 3:45 Minuten mit ein paar klaren Worten skizzieren kann, der darf sich getrost als exzellenter Singer/Songwriter mit ganz eigener poetischer Kraft bezeichnen - Corb Lund, so gar kein Plastik-Westerner, sondern "the real deal"!

Danach gibt es quasi als Bonus den krassen Gegenentwurf: Beim Livemitschnitt seiner Australien-Tour, 'Rye Whiskey'/'Time To Switch To Whiskey', begeistern Corb Lund & Band als extrovertierte, fürwahr whiskeyselige Einpeitscher in allerbester Cash-meets-Jennings-Manier ein frenetisch feierndes Publikum. Da möchte man dabeigewesen sein!


Losin’ Lately Gambler marks the American debut of CORB LUND, Canada’s acclaimed, authentic alternative country star.
Produced by the noted Nashville drummer and vocalist Harry Stinson (of Marty Stuart’s Fabulous Superlatives), Lund’s first New West/Blue Rose album is the Alberta-born singersongwriter’s sixth. He has already impressed listeners and critics at home: Lund has been named Roots Artist of the Year by the Canadian Country Music Association for the last five years running and was again nominated this year. He collected the Roots and Traditional Album of the Year trophy for his album Hair in My Eyes Like a Highland Steer at the 2006 JUNO Awards (the Canadian Grammys), and took home a CCMA Album of the Year award for the set as well. His ambitious 2007 song cycle Horse Soldier, Horse Soldier! was nominated for the prestigious critical accolade, the Polaris Music Prize.

Lund came by all the praise naturally: Unlike many so-called “country artists” these days, he is no drugstore cowboy – he’s the real McCoy. “My family is all ranchers and rodeo people,” Lund says. “They’ve been in Canada for about 100 years, and before that they were raising cattle in Utah and Nevada. Some of my relatives are still down there. I grew up rodeoing. I was a steer rider – that’s like the junior version of bull riding. I was on horseback pretty much as soon as I could walk.”

Lund’s interest in musical storytelling was bred by his boyhood love of Marty Robbins (whose classic 1959 LP Gunfighter Ballads and Trail Songs was a crucial discovery) and Johnny Horton (whose hits like “The Battle of New Orleans” and “North to Alaska” impressed the budding history buff). Lund acknowledges the impact of other performers – Kris Kristofferson (now a label mate), Ramblin’ Jack Elliott. But some even more important influences ran in the family. “My grandpas used to sing all these old Western cowboy ballads,” Lund says. “Those songs come from before recorded music -- they’re traditional numbers that the cowboys always sing in camp, or just for fun, to entertain themselves. My grandpas knew all those songs. The first song I ever knew was called ‘The Strawberry Roan,’ a cowboy song that’s at least 150 years old.”

Country and Western music has always run in Lund’s blood, but before he began performing it full-time, he was swept away by indie rock. From 1989 to 2001, he worked with the aggressive Edmonton band the Smalls. “They call it punk rock – they say that because it was an indie kind of project – but it was more like a modern kind of Black Sabbath thing,” Lund says. “It was a very do-it-yourself, independent-scene kind of thing. So it was kind of punky. We did four records. It was good – we sold about 40,000 records. I think if the band had been from Chicago or New York or Los Angeles, we might have been able to take it further, but it was a niche music, and we took it about as far as we could take it in Western Canada.”
He continues, “About 1993 or ’94, I started playing country gigs. That’s the stuff I grew up with. I never really stopped playing it and liking it. There was quite a long period where I was doing both. From a writing standpoint, it’s not as different as you might think. I would compare it to sketching in pencil versus doing oil paintings.”

Lund’s latest series of oils, Losin’ Lately Gambler, features a gallery of subjects drawn from real life. He says, “A lot of my ancestors pop into the songs. I’ve got quite a cast of characters to draw from. I feel a real kinship with the old West. A lot of my ancestors were ranchers, but one of my great-grandpas was a road gambler in Montana in the 1880s. I’ve got some miners in there. My grandpas in particular were full of lore – they had lots of stories.”
Lund’s great-grandfather may be the model for the hard-luck gambler of the new album’s “A Game in Town Like This.” His own rodeo experience animates “Steer Rider’s Blues.” And Lund’s father, a veterinarian, likely served as the inspiration of “Horse Doctor, Come Quick” and “Talkin’ Veterinarian Blues.” Some characters, like the deadly female gunslinger of “Devil’s Best Dress,” hail from Western folklore, while others – the busted-out rancher of “Long Gone to Saskatchewan,” the farmer displaced by oil drillers in “This is My Prairie” – spin stories torn from Canada’s daily papers. These vivid depictions of the Canadian West are never less than universal. Lund notes, “My gut feeling at the beginning, which I think has been borne out, is if you write about what is familiar to you and do a good job of it, the specifics fade away and the universality of the message comes through. When I was younger, listening to Springsteen singing about the slums of New Jersey, that was alien to me, but I got it, because the music is so good. That’s what I aspire to – to paint a picture that’s intriguing.”

Like Lund’s last four albums, Losin’ Lately Gambler was produced by Harry Stinson, the Nashville-based drummer and vocalist noted for his work in Marty Stuart’s virtuoso unit the Fabulous Superlatives. Lund is backed on the collection by his longtime band the Hurtin’ Albertans – bassist Kurt Ciesla, drummer Brady Valgardson, and guitarist-banjoist Grant Siemens.

Lund and his group, who will support Losin’ Lately Gambler with extensive touring, have already made their mark as a top concert act. The Hurtin’ Albertans routinely sell out arenas at home, and they’ve enlisted a legion of fans in the U.S. from Montana to Texas with appearances with alt-country stars like Robert Earl Keen and Hayes Carll.
Their audiences are not restricted to country enthusiasts, however: Lund has appeared on eclectic bills at high-profile events like England’s Glastonbury Festival (alongside the Who and the Alarm), Canada’s Virgin Festival (with Stone Temple Pilots), and Australia’s Byron Bay Blues Festival (Buddy Guy and David Gray also appeared on the bill). He appeared at New West’s 2009 showcase at Austin’s South By Southwest Music Festival. “We play folk fests and rock fests and country fests.” Lund says. “I write my own stuff, and a lot of the regular country guys don’t. I think there’s a kind of quirkiness to the writing that opens it up a little bit to people who might not normally pick up on country & Western stuff. I’m in a unique situation: I grew up country, and I spent 10 years in a rock band, in a situation where you were encouraged to be unique and strive for new sounds. I bring that kind of thing back to my country writing. There’s enough of an irreverence to it where it steps outside the boundaries of what’s traditionally expected.”

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